Käyttöehdot yritysasiakkaille

Käyttöehdot kuluttaja-asiakkaille näet täältä

VERKKOKAUPPA

Wihurin Metro-tukun verkkokauppa myy tuotteita yritys-, yhdistys- ja kuluttajaasiakkaille kaikkialle Suomeen ja noudattaa kaikessa toiminnassaan yleisiä tukku- ja kuluttajakauppaan, mainontaan ja markkinointiin liittyviä säännöksiä ja suosituksia.

Tuotteiden asiakaskohtaiset hinnat esitetään verottomina ja verollisina sisältäen voimassa olevan arvonlisäveron. Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimituskuluja. Myyjä pidättää itsellään oikeuden myös sovittujen hintojen tarkistukseen, mikäli valuuttakurssit, tuontimaksut tai muut myyjästä tai tavarantoimittajasta riippumattomat maksut, verot tai muut julkisoikeudelliset maksut muuttuvat. Mikäli verkkokaupan tuote- tai hintatiedoissa on selkeä inhimillinen virhe, pidätämme oikeuden olla lähettämättä tuotetta virheellisin tiedoin.

 

TILAAMINEN

Tuotteiden tilaaminen tapahtuu valitsemalla verkkokaupassa tuotteita ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö pankki- tai luottokortilla, tai pikatukussamme noudon yhteydessä pikatukun toimituksia varten tallennetulla pankki- tai luottokortilla tai laskulla. Ostoskorissa näytetään kaikki tilauksen tuotteet ja määrät sekä asiakaskohtaisesti mahdolliset maksutavat. Ostoskorissa voi muokata ostoskorin sisältöä, kuten muuttaa tilattuja määriä tai poistaa tuotteita ennen tilauksen hyväksymistä. Maksutavan valinta on tilaustapahtuman viimeinen vaihe ennen tilauksen hyväksymistä. Tilaus siirtyy käsittelyyn, kun tilaus on maksettu tai maksutavaksi on valittu lasku.

 

MAKSUTAVAT

KORTTIMAKSUT

Verkkokaupassa maksuvälineenä käyvät suomalaisen pankin myöntämät VISA- (Debit ja Credit), VISA Electron- ja MasterCard- (Eurocard, Maestro) kortit.

Kun käytät yhdistelmäkortin etupuolella olevaa 16 merkkiä pitkää korttinumeroa ja kortin takaa löytyvää kolmenumeroista tarkistuslukua, maksat ostoksesi credit-ominaisuudella. Jos haluat käyttää debit-ominaisuutta, tulee maksamisessa käyttää kortin kääntöpuolen vasemmasta alakulmasta löytyvää numerosarjaa. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat korttinumerona ja kolme viimeistä tarkistuslukuna.

Varaamme maksutapahtuman yhteydessä maksukortilta tilauksen arvon lisäksi 15%:n ylimääräisen varauksen. Tämä toimenpide mahdollistaa esim. tilatulle vaihtuvapainoiselle kg-tuotteelle pienen vaihteluvälin tilatun ja toimitetun määrän välille. Ylimääräinen varaussumma purkautuu takaisin maksukortille, mikäli toimituksen lopullinen arvo jää alle alkuperäisen tilaussumman ja sen päälle varatun 15%:n ylimääräisen varauksen.

Maksukortin tiedot on mahdollista tallentaa toistuvaa käyttöä varten myös verkkomaksamisen yhteistyökumppanimme Verifone Finland Oy:n toteuttamaan tietoturvalliseen web-palveluun, joka nopeuttaa maksutapahtuman käsittelyä seuraavilla tilauskerroilla.

Korttimaksutapahtumasta muodostunut kuitti toimitetaan asiakkaalle tilatun kuorman yhteydessä.

Maksaminen verkkokaupassa on turvallista. Maksukorttitietoja ei tallenneta suoraan verkkokauppaan. Tiedot siirretään ainoastaan SSL-suojatun yhteyden ylitse palveluntarjoajan maksujärjestelmään. SSL-yhteys tarkoittaa, että tiedot kulkevat turvallisen yhteyden kautta, eivätkä ulkopuoliset tahot pääse lukemaan maksukortin tietoja. Maksukorttiostoissa teemme yhteistyötä auktorisoidun palveluntarjoajan kanssa. Palveluntarjoajamme käsittelee tietoja asianmukaisella tavalla ja noudattaa kansainvälisten luottokorttiyhtiöiden tietoturvastandardia (PCI DSS).

 

NOUTO JA MAKSU (YRITYSASIAKAS)

Pikatukun toimitusasiakas voi halutessaan valita toimituksen sijasta myös noudon omasta Metro-pikatukustaan ja maksaa tilauksen noudon yhteydessä pikatukun kassalle käteisellä, maksukorteilla tai valita maksutavaksi laskun, mikäli laskutuksesta on sovittu Wihurin Metro-tukun kanssa etukäteen. Käteis- tai maksukorttitapahtumasta tulostetaan asiakkaalle kuitti Metro-pikatukun kassalla.

 

LASKU (YRITYSASIAKAS)

Luotollinen asiakas voi valita maksutavaksi laskun. Laskutus tapahtuu sen jälkeen, kun tuotteet on toimitettu.

Lasku päivätään tilauksen toimituspäivälle tai seuraavalle mahdolliselle asiakaskohtaisen laskutusrytmin mukaiselle päivälle. Eräpäivä lasketaan sovitun maksuehdon mukaisesti ja lasku tulee maksaa viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Viivästyskorko eräpäivän jälkeen on 16 %.

Suosimme laskun lähetyksessä verkkolaskua. Verkkolaskutukseen siirtyminen nopeuttaa laskujen käsittelyä, säästää kustannuksia, tehostaa arkistointia ja vähentää virheitä. Verkkolaskutus on täysin turvallista ja soveltuu kaikenkokoisille yrityksille.

Verkkolaskutukseen siirtyminen on helppoa, eikä se edellytä sähköisen laskujenkäsittelyohjelman käyttöä yrityksessänne. Voit valita, toimitetaanko laskut laskunkäsittelyohjelmaanne vai e-laskuina suoraan verkkopankkiinne. Välitämme verkkolaskut TeliaSonera Finland Oyj:n kautta.

Siirtyäksenne sähköiseen laskutukseen, sopikaa ensin pankkinne tai verkkolaskuoperaattorinne kanssa verkkolaskujen vastaanottamisesta.

Verkkolaskutukseen siirtoa varten tarvitsemme seuraavat tiedot sähköpostilla osoitteeseen laskutus.metro@wihuri.fi:

  • Yrityksen virallinen nimi ja asiakasnumero
  • Y-tunnus
  • Verkkolaskun vastaanottoon käytettävän operaattorin nimi (pankki tai verkkolaskuoperaattori)
  • OVT–tunnus tai IBAN -muotoinen verkkolaskuosoite
  • Yrityksen verkkolaskuyhteyshenkilön nimen

 

Lisätietoja verkkolaskutuksesta saat omasta pankistanne tai verkkolaskuoperaattoreilta. Laskutukseen liittyvät kysymykset ja verkkolaskutustiedot pyydämme toimittamaan osoitteeseen laskutus.metro@wihuri.fi.

Takaisin ylös

 

TOSITTEET

Laskut, kuitit ja lähetteet ovat verkkokaupassamme asiakkaan nähtävillä tai uudelleentulostettavissa kolmen (3) kuukauden ajan tilauksen päiväyksestä.

 

TOIMITUSTAPA JA –KULUT

TOIMITUSASIAKKAILLEMME

Toimitusasiakkaillemme toimitamme TOP (nimetty toimituspaikka) Finnterms.

Myyjä toimittaa tavaran ostajalle luovuttamalla sen ostajalle nimetyssä määräpaikassa. Tuo paikka voi olla esim. ostajan varasto. Myyjä vastaa kaikista kustannuksista ja riskeistä sovittuun paikkaan saakka.

Ostaja maksaa myyjälle sovitun palkkion toimituspalveluista. Ostaja vastaanottaa toimituksen sovitulla paikalla.

 

PIKATUKKUASIAKKAILLEMME

Pikatukkuasiakkaille toimitamme joko TOP (nimetty toimituspaikka) Finnterms tai NOL Noudettavana lähettäjältä (nimetty paikka) Finnterms.

TOP (nimetty toimituspaikka) Finnterms:

Myyjä toimittaa tavaran ostajalle luovuttamalla sen ostajalle nimetyssä määräpaikassa. Tuo paikka voi olla esim. ostajan varasto. Myyjä vastaa kaikista kustannuksista ja riskeistä sovittuun paikkaan saakka.

Ostaja maksaa myyjälle sovitun palkkion toimituspalveluista. Ostaja vastaanottaa toimituksen sovitulla paikalla.

NOL Noudettavana lähettäjältä (nimetty paikka) Finnterms:

Myyjä luovuttaa tavaran ostajalle nimetyllä toimituspaikalla sovittuna ajankohtana. Myyjä maksaa kustannukset ja vastaa tavaralle aiheutuvista vahingoista, kunnes ostaja on noutanut tavarat.

Ostaja vastaanottaa toimituksen, kun myyjä luovuttaa tavaran hänelle nimetyllä paikalla sovittuna ajankohtana. Ostaja maksaa myyjälle sovitun palkkion noudon käsittelystä.

Ostaja maksaa kaikki kustannukset ja vastaa tavaralle aiheutuvista vahingoista sen jälkeen, kun hän ottanut tavarat vastaan nimetyllä toimituspaikalla.

 

TOIMITUSAIKA

Yritysasiakkaan toimitusaikaikkunamme on klo 7-14 välillä. Kuluttaja-asiakkaan toimitusajat sekä yritysasiakkaiden poikkeukset sovitaan erikseen.

Takaisin ylös

 

PALAUTUS- JA REKLAMAATIO-OHJEET

Wihuri Oy Aarnio Metro-tukun palautus- ja reklamaatio-ohjeiden noudattaminen on kaikkien osapuolten edun mukaista ja takaa hyvityskäytäntöjen sujuvuuden. Ohjeiden noudattaminen mahdollistaa asiakkaallemme joustavan ja tehokkaan virheselvittelyn.

Ottaessanne yhteyttä asiakaspalveluumme palautus- ja reklamaatioasioissa, seuraavat tiedot ovat tärkeitä:

  • Asiakasnumeronne
  • Toimituksen lähetyslistan numero
  • Toimituspäivämäärä
  • Tuotteen ean-koodi

 

TOIMITUKSEN TARKASTAMINEN JA SIIHEN KOHDISTUVAT HUOMAUTUKSET

Asiakkaan on aina tarkastettava lähetysluetteloon merkittyjen kuljetusyksiköiden (lavat ja rullakot) määrät ja verrattava niitä toimitettuun määrään kuljettajan läsnä ollessa. Kaikki poikkeamat on merkittävä lähetyslistaan ja vahvistettava sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoituksin. Asiakkaan kuitattua kuorman vastaanotetuksi, siirtyy vastuu toimituksesta asiakkaalle.

Jos tavaroita vastaanotettaessa huomataan rikkoontumisia, tulee niistä tehdä merkintä kuljetusasiapapereihin ja vahvistaa tieto sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoituksin.

Hyvitystä pyydettäessä asiakkaan on aina ilmoitettava lähetyslistan numero, johon hyvitys kohdistuu. Mikäli tuotetta ei löydy lähetyslistalta, hyvitystä ei voida tehdä.

Asiakkaan on säilytettävä reklamoidut tuotteet ja sovittava Wihurin Metro-tukun asiakaspalvelun kanssa palautetaanko erä vai hävitetäänkö se. Tuotteet tulee palauttaa alkuperäisissä pakkauksissaan tai laatikoissaan. Jos palautettavaksi sovittua tuotetta ei palauteta, hyvitysvelvollisuus raukeaa.

 

HEDELMÄT, VIHANNEKSET, KANANMUNAT, KUKAT, PAKASTEET SEKÄ KYLMÄHUONE- JA TUORETUOTTEET

Hyvityspyyntö tuotteen laatuun tai hintaan kohdentuvista reklamaatioista, kuormasta puuttuvista tai ylimääräisenä toimitetuista sekä rikkoutuneista tuotteista on tehtävä Wihurin Metro-tukun asiakaspalveluun yhden (1) arkipäivän kuluessa lähetyksen vastaanotosta. Poikkeuksena ovat perjantain ja lauantain aikana saapuneet kuormat, joista reklamoidaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Tätä vanhemmat reklamaatiopyynnöt katsotaan aiheettomiksi.

Mikäli pakasteiden kuljetuslämpötilan epäillään olleen väärä, tuotteiden lämpötila tulee mitata kuljettajan läsnä ollessa, merkitä lämpötila lähetysluetteloon ja ottaa lähetysluetteloon kuljettajan allekirjoitus. Mittaus tulee tehdä tuotteiden ollessa kuormatilassa. Kuljetuksessa sulaneita tuotteita ei hyvitetä, jos lämpötilaa ei ole todettu kuljettajan läsnä ollessa.

 

KUIVATAVARA, TUPAKKA JA ALKOHOLI

Huomautukset tuotteista ja toimituksista on tehtävä Wihurin Metro-tukun asiakaspalveluun kahden (2) arkipäivän sisällä lähetyksen vastaanotosta. Tätä vanhemmat reklamaatiopyynnöt katsotaan aiheettomiksi.

Teholavoina toimitettujen kahvien huomautukset pehmenneiden kahvipakettien osalta on tehtävä 21 kalenteripäivän (3 viikkoa) kuluessa lähetyksen vastaanotosta. Tätä vanhemmat reklamaatiopyynnöt katsotaan aiheettomiksi. Myymälä- ja vastaanottotyöskentelystä johtuvia pehmenneitä kahvipaketteja ei hyvitetä.

Alkoholit (yksittäin kerättyjen pullojen laatikko on merkitty sinisellä teipillä), tupakat ja arvotavarat (esim. paristot; yksittäin kerättyjen tuotteiden laatikko on merkitty punaisella teipillä) on tarkastettava kolleittain kuljettajan läsnä ollessa. Mahdolliset toimituspoikkeamat on merkittävä lähetyslistaan ja vahvistettava sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoituksin.

Huomattavan suurista toimitusvirheistä on soitettava Wihurin Metro-tukun asiakaspalveluun välittömästi.

 

TUOTEPALAUTUKSET

Ylimääräisenä toimitetut tai vaurioituneet tuotteet palautetaan seuraavan tavarantoimituksen yhteydessä. Palautusta varten tulee aina olla palautuslähete, jonka saa ilmoittamalla reklamaation Wihurin Metro-tukun asiakaspalveluun. Palautuslähete toimitetaan asiakkaalle seuraavan saapuvan kuorman yhteydessä kahtena kappaleena.

Kaikissa palautusdokumenteissa tulee olla sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoitukset. Toinen osa lähetteestä jää kuljettajan kuittauksella varustettuna asiakkaalle, toinen palautetaan tavaran mukana. Kuljettajalla ei ole oikeutta ottaa tavaraa vastaan ilman palautuslähetettä.

Palautettavat tavarat on pakattava valmiiksi poiskuljetusta varten ja sijoitettava paikkaan, josta kuljettaja ne helposti löytää. Kylmähuonesäilytystä vaativat tuotteet tulee säilyttää kylmässä noutoon saakka.

Keräilyvirheen vuoksi palautuvan tavaran tulee olla myyntikelpoista, epäkurantteja tuotteita ei hyvitetä.

Mikäli palautettavaksi sovittua tuotetta ei palauteta, hyvitysvelvollisuus raukeaa.

 

KULJETUSYKSIKÖIDEN JA PANTTIEN PALAUTUKSET (YRITYSASIAKAS)

Aseta kaikki palautuvat kuljetusyksiköt ohjeistuksen mukaisesti odottamaan palautusta.

LAATIKOT: Pinoa tyhjät laatikot sisäkkäin tyypeittäin rullakkoon tai FIN-lavalle. Älä pinoa samaan nippuun erityyppisiä laatikoita.

LAVAT: Pinoa lavat tyypeittäin maksimissa 15 lavan nippuihin. Kuljettaja vie pois kaikki toimittamansa lavatyypit.

JAKELURULLAKOT: Wihurin Metro-tukku omistaa Wihurin logolla varustetut rullakot (logo tunnistekilvessä). Niputa 3-6 rullakon nippuihin pyörät alaspäin ja palauta oikealle omistajalle.

ASTIAT, KORIT JA KENNOLEVYT: Merkitse pantilliset yksiköt Wihurin Metro-tukun pantilliselle palautuslomakkeelle. Lomakkeita voi tilata tilausnumerolla 0611988.

 

WIHURIN METRO-TUKUN MYYMIEN ALKON PULLOJEN, LASIMURSKEEN JA VIRVOITUSJUOMAPÄÄLLYSTEIDEN PALAUTUKSIIN LIITTYVÄT OHJEISTUKSET:

Asiakkaan tulee rekisteröityä Suomen Palautuspakkaus Oy:n (PALPA) asiakkaaksi voidakseen palauttaa kierrätysmuovipulloja, tölkkejä ja lasimursketta Wihurin Metro-tukun kautta (lisätietoja www.palpa.fi). Rekisteröitymisen jälkeen PALPA lähettää asiakkaalle omalla asiakasnumerollaan varustettuja tunnistetarroja palautussäkkien ja lasimurskesäiliöiden sulkimia varten. Mikäli rekisteröityminen on tehty jo aiemmin kierrätysmuovipulloja tai tölkkejä varten, uutta rekisteröitymistä ei lasimursketta varten tarvita, vaan sama PALPAn asiakasnumero käy myös murskeen palautukseen.  

Kierrätysmuovipullot ja tölkit:

  • Tyhjät kierrätysmuovipullot ja tölkit kerätään PALPAn palautussäkkeihin. Tölkkejä ja pulloja ei tarvitse laskea, mutta tölkit kerätään omaan säkkiinsä, pullot omaansa. Säkkejä ja niiden sulkimia voi tilata Wihurin Metro-tukusta muun tilauksen yhteydessä, tunnistetarrat tilataan PALPAlta.
  • Asiakkaan on varmistettava, että säkit on aina suljettu asianmukaisesti oikeanlaisella sulkijalla ja sulkijaan on liimattu PALPAn asiakasnumerolla varustettu tunnistetarra. Mikäli tarra puuttuu, kuljettaja ei ota palautettavia säkkejä kuljetukseen.
  • Palautussäkit tulee jättää ensisijaisesti PALPAn rekisteröityneiden kuljetusliikkeiden kuljetettavaksi. Näitä kuljetusliikkeitä ovat panimot, keskusliikkeet ja juomatukut, mukaan lukien Wihurin Metro-tukku.  
  • Metro-pikatukkujen asiakkaat voivat myös itse toimittaa täydet säkit pikatukkuun mikäli rekisteröityneen kuljetusliikkeen käyttö on hankalaa tai muuta kuljetusta ei ole. Pikatukku toimittaa säkit edelleen PALPAlle muiden palautusten yhteydessä hyvitettäväksi.

Lasimurske:
  • Kaikki lasiset Alkon pullot sekä tuontipullot tulee palauttaa kierrätykseen lasimurskeena, ei tyhjinä pulloina koreittain. Murske kerätään tätä tarkoitusta varten oleviin säiliöihin. Astiaan ei saa laittaa keraamisia pulloja, posliinia, roskia eikä muita lasipakkauksia.

PALPAn lasimurskesäiliöt:
  • Murskattavien lasien kuljetusta varten asiakkaan täytyy tilata tyhjiä 240 l tai 600 l säiliöiltä joko käyttämiltään panimoilta, keskusliikkeiltä tai juomatukuilta normaalin tilauksensa yhteydessä. Säiliöitä saa myös  Wihurin Metro-tukusta. Ne toimitetaan asiakkaalle seuraavan toimituksen yhteydessä ja niistä veloitetaan pantti.
  • Asiakas voi palauttaa täydet PALPAn säiliöt kaikille PALPAn rekisteröityneille kuljetusliikkeille eli panimoille, keskusliikkeille ja juomatukuille, mukaan lukien Metro-pikatukun kuljetus. Palautukselle ei tarvitse tilata erillistä noutoa.
  • Asiakkaan täytyy pitää huoli, että täysistä säiliöistä löytyy samanlainen PALPAn tunnistetarra kuin kierrätysmuovipullojen ja tölkkien sulkimista saadakseen hyvityksen palautuvasta lasimurskeesta ja pantista. Säiliöiden pantit hyvittää niiden vastaanottava taho eli kuljettaja. PALPA hyvittää astian murskesisällön kuljettajan tekemän säiliöluennan perusteella.
  • 600 l säiliön tulee olla aina palautuksessa täysi hyvitystä varten. 240 l säiliön voi palauttaa joko täytenä (100% hyvitys) tai vajaana (50% hyvitys). Hyvitys palautetuista säiliöistä sekä lasimurskeesta tehdään PALPAn tunnistetarran tietojen perusteella, joten tietojen oikeellisuus varmistaa oikeanlaisen hyvityksen. 

Kierrätysmuovipullojen kennolevyt, lasiset virvoitusjuomapullot, korit:
  •  Asiakkaan on tilattava Wihurin Metro-tukusta normaalin tilauksensa yhteydessä pantillisten tuotteiden palautuslomakkeita. Wihurin Metro-tukun kautta tilattujen kierrätysmuovipullojen kennolevyjen, lasisten virvoitusjuomapullojen ja tyhjien pullokorien palauttaminen tapahtuu näitä palautuslomakkeita vastaan.
  • Kuljettaja tarkastaa palautuvien tuotteiden määrät sekä palautuslomakkeen asiakastiedot, kuittaa lomakkeen omalla allekirjoituksellaan sekä antaa palautuslomakkeesta asiakkaalle yhden kappaleen. Tietojen asiakaskohtaisesta oikeellisuudesta vastaa kuljettaja, joten on tärkeää, että palautuvien tuotteiden määrät on yhdessä tarkastettu sekä hyväksytty kuljettajan kuittauksella.
  • Wihurin Metro-tukun kuljettajalla ei ole oikeutta ottaa palautuksia vastaan ilman oikeanlaista panttipalautuslomaketta.
  • Metro-pikatukkujen omissa kuljetuksissa kuljettaja noutaa tyhjät pullot, korit ja kennot seuraavan normaalin toimituksen yhteydessä. Kuljettajalla on mukanaan Wihurin Metro-tukun pantillinen palautuslomake, johon hän merkitsee palautuvien panttien määrät. Asiakkaan tulee aina tarkastaa, että määrät ovat oikein. Kuljettaja kuittaa palautuslomakkeen omalla allekirjoituksellaan sekä jättää siitä yhden osan asiakkaalle.
  • Hyvitys palautetuista panteista tehdään pullonpalautuslomakkeen tietojen perusteella, joten tietojen oikeellisuus varmistaa oikeanlaisen hyvityksen.
  • Panimoilta tilattujen juomien kennolevyt, pullot ja korit palautetaan ko. panimon kuljettajalle kultakin panimolta saatavien ohjeiden mukaan.

Palautettavia pantteja koskevissa kysymyksissä voit olla yhteydessä Wihurin Metro-tukun asiakaspalveluun sähköpostitse asiakaspalvelu.metro@wihuri.fi tai puhelimitse 0200 50 200.

 

EHDOT KULUTTAJA-ASIAKKAILLE

WIHURI OY AARNION VERKKOKAUPAN TOIMITUS- JA SOPIMUSEHDOT

Näitä toimitus- ja sopimusehtoja sovelletaan kuluttaja-asiakkaiden (”Asiakas”) tekemiin ostoksiin Wihuri Oy Aarnion metro-tukun (”Metro”) verkkokaupassa (”Verkkokauppa”). Asiakas hyväksyy nämä ehdot tehdessään tilauksen Verkkokaupassa.

1. VERKKOKAUPASSA ASIOMINEN

Verkkokaupassa asioiminen edellyttää täysi-ikäisyyttä ja rekisteröitymistä, johon tarvitaan toimiva sähköpostiosoite. Asiakas vastaa antamiensa tietojen paikkansapitävyydestä sekä Asiakkaan tunnuksilla tapahtuvasta Verkkokaupassa asioimisesta. Asiakkaan henkilötietoja käsitellään Aarnion asiakkaita koskevan tietosuojaselosteen mukaisesti (saatavilla täältä).

Verkkokaupassa tehdyistä tilauksista lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse, jonka jälkeen ne sitovat Metroa. Tilaus siirtyy käsittelyyn, kun se on maksettu.

2. TUOTTEET JA TOIMITUS

2.1. Tuotteiden saatavuus ja tuotetiedot

Tuotetiedot ilmoitetaan Verkkokaupassa. Tuotteiden saatavuudessa saattaa olla rajoituksia, joista pyritään ilmoittamaan Verkkokaupassa. Verkkokaupassa ei myydä alkoholi- ja nikotiinituotteita kuluttaja-asiakkaille.

Tuotteen ollessa tilapäisesti loppunut, Metro voi korvata tuotteen lähimmäksi katsomallaan vastaavalla tuotteella. Asiakas voi halutessaan kieltää tuotteen mahdollisen korvaamisen Verkkokaupan ostoskorissa ”Keräilyohjeet” -rivillä. Mikäli vastaavaa tuotetta ei ole saatavilla tai Asiakas on kieltänyt puuttuvan tuotteen korvaamisen keräilyprosessissa, Metro pidättää itsellään oikeuden olla toimittamatta kyseistä tilausriviä ja hyvittää Asiakkaalle tilatun tuotteen hinnan alkuperäisellä maksutavalla.

Tuotteiden kuvat sekä tuotetiedot saattavat poiketa toimitettavasta tuotteesta. Metro ei vastaa kolmansien osapuolien sivuilla ilmoitetuista Verkkokaupassa myytäviä tuotteita koskevista tiedoista.

2.2. Hinnat ja maksu

Painoperusteisesti laskutettavien tuotteiden toimitusmäärä ja hinta määräytyvät todellisen painon ja toimituspäivän hinnan mukaisesti.Tuotehinnat saattavat siten poiketa tuotehintojen jatkuvien muutosten johdosta sekä täsmällisten punnitusmäärien erotessa herkästi tilatusta määrästä. Metro tekee mahdollista tästä aiheutuvaa lisäveloitusta varten 15% ylimääräisen varauksen tilauksen yhtydessä ja palauttaa toimituksen jälkeen mahdollisen ylijäämävarauksen Asiakkaalle. Selvät inhimilliset virheet tuotehinnoittelussa eivät sido Metroa. Mikäli tehty katevaraus ei riitä hinnaneron kattamiseksi, Metro pidättää oikeuden poistaa tätä vastaavalla määrällä tuotteita tilauksesta parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät toimituskuluja. Toimituskulut lasketaan tilauskohtaisesti Asiakkaan valitseman toimitustavan mukaisesti ja laskutetaan tilauksen yhteydessä erikseen. Ajantasaiset toimitushinnat on ilmoitettu Verkkokaupassa. Tilaus maksetaan tilauksen tekemisen yhteydessä. Verkkokaupassa maksuvälineenä käyvät suomalaisen pankin myöntämät VISA- (Debit ja Credit), VISA Electron- ja MasterCard (Eurocard, Maestro) -kortit.

2.3. Toimitusajat ja -paikat

Toimituksia tehdään vain Verkkokaupassa ilmoitetuille alueille Suomessa. Metro tai Metron alihankkija toimittaa tuotteet Asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tilauksen yhteydessä ilmoitetun toimitusajan puitteissa. Metro ilmoittaa mahdollisista myöhästymisistä ja pyrkii sopimaan tällöin Asiakkaan kanssa uuden toimitusajan.

Asiakas vastaa siitä, että hän on tavoitettavissa ja kykenee vastaanottamaan toimituksen sovittuna ajankohtana. Toimitus katsotaan tehdyksi, kun se on luovutettu Asiakkaalle. Mikäli Asiakas ei ole toimitusajankohtana tavoitettavissa, tilaus peruuntuu, ja Metro palauttaa suoritetun maksun Asiakkaalle vähennettynä Verkkokaupassa ilmoitetuilla palautus- ja toimituskuluilla.
Asiakkaan Verkkokaupasta ostamia tuotteita ei saa jälleenmyydä.

3. TILAUKSEN PERUUTTAMINEN

3.1. Peruuttamisoikeus ja sen rajoitukset

Asiakas voi peruuttaa tilauksen ennen kuin sen keräily on aloitettu ilmoittamalla tästä Metron asiakaspalveluun sen aukioloaikoina. Tämän jälkeen Asiakkaan peruuttamisoikeus määräytyy kuluttajansuojalain 6 luvun etämyyntiä koskevien säännösten mukaisesti.

Asiakkaan peruuttamisoikeuden rajoitukset määräytyvät kuluttajansuojalain 6:16 §:n ja sitä koskevien kuluttajaviranomaisen linjausten mukaisesti. Asiakkaan peruuttamisoikeus ei siten koske esimerkiksi elintarvikkeita ja muita päivittäistavaroita koskevia yksittäisiä toimituksia asiakkaan osoitteeseen tai avattuja hygieniatuotteita. Päivittäistavaroilla tarkoitetaan elintarvikkeiden lisäksi muita päivittäin käytettäviä kulutustavaroita, joita hankitaan tyypillisesti elintarvikeostosten yhteydessä. Päivittäistavaroihin luetaan esimerkiksi teknokemian tuotteet, kodin paperit, lehdet sekä päivittäiskosmetiikka.

Muita kuin kuluttajasuojalain 6:16 §:n mukaisia tuotteita koskee normaali kuluttajansuojalain 6 luvun mukainen peruuttamisoikeus, jonka nojalla Asiakkaalla on oikeus peruuttaa kauppa 14 vuorokauden kuluessa tilauksen toimittamisesta. Peruuttamisoikeuden edellytyksenä on, että tuotteet ovat käyttämättömiä, myyntikuntoisia ja ehjiä, ja että Asiakas voi osoittaa ostaneensa tuotteet Verkkokaupasta kuitilla tai muulla luotettavalla tavalla.

3.2. Peruuttamisoikeuden käyttäminen

Tilauksen peruuttaminen pitää tehdä ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella sähköpostitse Metron asiakaspalveluun osoitteeseen asiakaspalvelu.metro@wihuri.fi tai muulla selkeällä tavalla.

Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä uhalla, että peruuttamista ei hyväksytä eikä kauppahintaa palauteta. Asiakkaan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että ilmoitus on tehty.

3.3. Tuotteiden palauttaminen

Asiakkaan on säilytettävä palautettavat tuotteet ja sovittava Metron asiakaspalvelun kanssa tuotteiden palauttamisesta. Tuotteet tulee palauttaa alkuperäisissä pakkauksissaan tai laatikoissaan.

Ellei Metro muuta tapauskohtaisesti ohjeista, tuotepalautukset tulee tehdä toimituksen mukana olevassa lähetyslistassa ilmenevään toimittavan Metro-tukun osoitteeseen. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista toimituskuluista. Mikäli tuotepalautusta ei ole mahdollista tehdä postitse, Metro järjestää tuotteiden palautustoimituksen ja veloittaa tästä Asiakkaalta Verkkokaupassa ilmoitetun toimituskulun kerrottuna kahdella. Mikäli tuotteet palautetaan postitse, vastaa Asiakas niistä, kunnes Metro on vastaanottanut tuotteet.

4. REKLAMAATIOT
Metro vastaa virheellisistä tuotteista kuluttajansuojalain 5 luvun mukaisesti. Asiakkaan on heti tilauksen saatuaan tarkistettava tuotteet ulkoisten kuljetusvaurioiden varalta sekä varmistettava, että toimitus vastaa Asiakkaan tilausta. Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdolliset puutteet ja virheet viivytyksettä toimituksen jälkeen. Myöhästyneitä ilmoituksia ei hyväksytä.

Metro korvaa ja noutaa kustannuksellaan virheelliset tuotteet. Mikäli Asiakas hävittää tuotteet ilman Metron hyväksyntää, ei Metro hyvitä kyseisiä tuotteita Asiakkaalle.

Mikäli tilaus on puutteellinen, palauttaa Metro puutteellista tilausta vastaavan kauppahinnan Asiakkaalle.

5. MUUT EHDOT
Metro ei miltään osin takaa, että Verkkokauppa olisi sisällöltään tai toiminnoiltaan virheetön tai käytettävissä tiettynä aikana. Metro ei vastaa sovellettavan lainsäädännön sallimissa rajoissa mistään välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Verkkokaupan käytöstä tai sen käytön yhteydessä tai siitä, ettei Verkkokauppa ole käytettävissä. Metro ei myöskään vastaa mistään ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästyksistä tai vahingoista.

Asiakas vastaa täysimääräisesti näiden ehtojen tai lainsäädännön vastaisesta Verkkokaupan käytöstä aiheutuvasta vahingosta Metrolle tai kolmansille osapuolille. Metro voi milloin tahansa estää tai keskeyttää Asiakkaan Verkkokaupassa asioinnin.

Verkkokauppa on Metron omaisuutta, eikä sitä tai sen sisältöä saa kopioida, jaella tai muutoin käyttää näiden ehtojen vastaisesti. Verkkokaupan katselu ja sen sisällön tulostaminen on sallittua Asiakkaan henkilökohtaisiin tarpeisiin.

Metro voi muuttaa näitä sopimusehtoja sekä Verkkokaupan sisältöä. Kulloinkin voimassa olevat ehdot ovat nähtävissä Verkkokaupan internetisivuilla, josta asiakas voi ne halutessaan tallentaa.

Verkkokaupassa saattaa olla kolmansien osapuolien linkkejä tai sisältöjä. Metro ei vastaa niistä tai niiden sisällöstä, vaan niihin sovelletaan kyseisten kolmansien osapuolien ehtoja ja tietosuojakäytäntöjä.
Näihin ehtoihin ja Asiakkaan tilauksiin sovelletaan Suomen lakia. Mikäli ehtoja koskevia mahdollisia erimielisyyksiä ei saada ratkaistuksi neuvotteluin, Asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Tätä ennen Asiakkaan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Mikäli riitaa ei saada näin ratkaistua, lopullisen ratkaisun asiassa antaa toimivaltainen tuomioistuin.

Takaisin ylös